Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
geschiedenis --- cultureel erfgoed --- 456.6 --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer
Choose an application
Didactics of history --- didactiek --- geschiedenis --- 456.6 --- Geschiedenisonderwijs --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer
Choose an application
didactiek --- geschiedenis --- vooroordelen --- 456.6 --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek menswetenschappen --- Geschiedenis --- (vak)didactiek menswetenschappen.
Choose an application
Sinds de eerste druk van 'Geschiedenis geven' is er nogal wat veranderd. Er zijn binnen het vakgebied geschiedenis verschillende inhoudelijke discussies gevoerd, die ook aan de orde zijn geweest bij de herziening van dit boek. Passen de canon van Nederland en de tijdvakken bij elkaar? Komt de hele geschiedenis wel tot zijn recht door de gekozen items? Ron de Bruin en Meereke Bosua, hogeschooldocenten geschiedenis en vakgroepvoorzitters van de Wereldvakken aan respectievelijk de hogescholen van Rotterdam en Utrecht, hebben de uitkomsten van deze discussiepunten verwerkt in de nieuwe versie van Geschiedenis geven. Naast deze inhoudelijke punten is het boek voorzien van een nieuwe vormgeving. De opzet van het boek gaat nu uit van tien hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk een tijdvak behandelt. Binnen ieder hoofdstuk wordt daarnaast aandacht besteed aan de onderwerpen van de canon van Nederland. Alle hoofdstukken starten met een didactisch aspect. Hierin wordt op toegankelijke wijze een algemeen Didactisch principe vertaald naar de toepassing bij het vak geschiedenis. Aan de orde komen bijvoorbeeld niet alleen de lesvoorbereiding en de lessenserie, maar ook omgevingsonderwijs en het gebruik van beeldmateriaal. In de daaropvolgende paragraaf staat de inhoud centraal voor n van de tien tijdvakken. Deze informatie is rijk gellustreerd en wordt door verhalen ondersteund. In paragraaf drie van elk hoofdstuk zijn talrijke (vakoverstijgende) lessuggesties te vinden. De laatste paragraaf sluit het hoofdstuk af met een zelfstudieopdracht, waarmee de student zich kan verdiepen in een bepaald thema. Dit thema sluit altijd aan bij het didactisch aspect of de achtergrondinformatie van het betreffende hoofdstuk. 'Sporen uit de middeleeuwen' - op zoek naar middeleeuwse resten in je eigen omgeving - en 'Ruilbeurs' - een speurtocht naar de aanwezigheid van de klassieke oudheid in ons dagelijks leven - zijn twee voorbeelden hiervan. Uitbreiding en verdiepingmogelijkheden binnen verschillende tijdvakken Zijn ook te vinden via de digitale component, www.geschiedenisgeven.vangorcum.nl. Hier zijn extra opdrachten, bronnen en verwijzingen naar internetsites te vinden rondom het geven van geschiedenis. 'Geschiedenis geven' is geschreven voor pabostudenten en hun opleiders. Daarnaast is het boek bedoeld als hulpmiddel voor leerkrachten die al in het basisonderwijs werkzaam zijn.
lager onderwijs --- Didactics of history --- geschiedenis --- didactiek --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- wereldoriëntatie --- 476.4 --- 476.45 --- didactiek basisonderwijs - geschiedenis --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- didactiek. --- basisonderwijs. --- Didactiek. --- Basisonderwijs. --- 456.6 --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer
Choose an application
72 p. : ill.
Didactics of history --- History as a science --- Higher education --- Geschiedenis --- Tijdsbegrip --- Didactiek --- Tijdlijn --- geschiedenis --- didactiek --- geschiedenisdidactiek --- 456.6 --- tijd --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Theses --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Geschiedenisdidactiek is een handboek waarin de lespraktijk centraal staat. Het is bestemd voor geschiedenisdocenten in opleiding: studenten van hbo- en universitaire opleidingen. Maar ook professionals in de onderwijspraktijk kunnen dit boek goed gebruiken. Bij het boek is een website beschikbaar. Studenten vinden hier de illustratie uit een boek in kleur, audio- en videomateriaal en oefeningen; voor docenten zijn er lesvoorbeelden in PowerPoint. Deze herziene editie is geheel geactualiseerd. Er zijn recente onderzoeken verwerkt over historisch denken in het geschiedenisonderwijs en over denken over tijd. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het werken met teksten (onder andere voor zwakke lezers), activerende didactiek en toetsing. In deze editie wordt nu expliciet rekening gehouden met zowel Nederlandse als Vlaamse gebruikers. Dit handboek voor de geschiedenisdocent (voor zowel basis- als voortgezet onderwijs) wil dat leerlingen geschiedenis zinvol leren vinden. Daartoe gaat deze didactiek in op de essenties van historisch denken en redeneren en hoe dat voor leerlingen betekenisvol kan worden. Geschiedenis moet verder leerbaar zijn. Geen onvoorstelbare hoeveelheid willekeurige gegevens, maar er moet structuur in zitten. Daarbij kan de leefwereld van de leerlingen niet altijd centraal staan, omdat ze nu juist andere leefwerelden moeten ontdekken. Naast deze fundamenten uit deel I gaat het in deel II om de vakdidactische hulpmiddelen die een geschiedenisdocent ten dienste staan: teksten en audiovisuele media. In deel III komen de lesopbouw en het lesplan aan de orde, de doelstellingen, de werkvormen en de evaluaties. Deze nieuwe editie is geheel herzien en geactualiseerd met nieuwe voorbeelden. Voorzien van illustraties in zwart-wit, eindnoten, een literatuuroverzicht en register. De auteurs hebben allen ervaring opgedaan als docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs.
Didactics of history --- geschiedenis --- didactiek --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- 456.6 --- Didactiek --- Geschiedenis : didactiek --- 930 --- Geschiedenis --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Secundair onderwijs --- Hoger onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Geschiedenis en geschiedenisonderwijs staan in het middelpunt van de belangstelling. Menigeen heeft zo zijn ideeën over de goede geschiedenisleraar, die goed kan vertellen, die het verleden tot leven brengt, die zijn leerlingen weet te boeien en op die manier iets meegeeft voor het leven. Het vormgeven van goed geschiedenisonderwijs is echter geen sinecure. Het is een vak, een ambacht waarbij heel wat komt kijken. GESCHIEDENISDIDACTIEK gaat in de eerste plaats uit van belangrijke competenties van de docent, zoals het bijbrengen van historisch besef, het uitleggen van abstracte begrippen, verhalen vertellen en het leren opbouwen van historische redeneringen. Alle bouwmaterialen komen daarbij aan bod: teksten, afbeeldingen, audiovisueel materiaal, ict, maar ook musea en omgevingsonderwijs, steeds in verband met de leerdoelen van geschiedenisonderwijs. Dit boek is een praktijkgericht handboek waarin de concrete lespraktijk centraal staat. Het is bestemd voor geschiedenisdocenten in opleiding, maar ook de reeds in het onderwijs werkzame docent zal er veel van zijn gading in vinden.
Historische kritiek. --- Didactics of history --- geschiedenis --- didactiek --- #KVHA:Geschiedenisdidactiek --- geschiedenisdidactiek --- geschiedenisonderwijs --- museumbezoek --- 456.6 --- 900.21 --- Didactiek --- Geschiedenis --- 485.6 --- geschiedenis : didactiek (ler) --- Geschiedenis ; didactiek M.O --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenisonderwijs --- 485.55 --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- D50827.jpg --- Geschiedenis: didactiek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
0-3485-7
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- 372.893 --- 930:37 --- #KUPV:Eekhoutcentrum --- geschiedenis --- secundair onderwijs --- didactiek --- 456.6 --- 485.6 --- geschiedenis : didactiek (ler) --- 485.55 --- Geschiedenis: didactiek --- 372.893 Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Geschiedwetenschap en onderwijs --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer
Choose an application
How is the Holocaust taught in schools? How do students make sense of this challenging subject? How are people affected bij visits to Holocaust memorial sites? Empirical research on teaching and learning about the Holocaust that tackles these and other questions has grown rapidly over the past fifteen years, a period marked by professionalization and expansion of the field. In 2013, the International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) decided to carry out a study to establish a picture of this emerging field of research. A multilingual expert team mandated to collect and review research in fifteen languages identified nearly 400 studies resulting in more than 600 publications. Three years of work resulted in this book, which carries the field beyond anecdotal reflections andmoral arguments. This systematic review includes research conducted in most IHRA Member Countries as well as several non-member countries. The multilingual focus of the project enables cross-cultural analyses and the transfer of knowledge between various regions and countries. The book's two parts present the research by language and by selected themes. This innovative transnational, translingual study reflects IHRA's core mission: to shape and advance teaching and learning about the Holocaust worldwide.
Tweede Wereldoorlog --- Didactics of social education --- holocaust --- anno 1940-1949 --- Shoah --- Étude et enseignement --- Jodenvervolging ; Derde Rijk --- Geschiedenis ; didactiek --- 456.6 --- didactiek --- geschiedenis --- jodenvervolging --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Étude et enseignement. --- Holocaust, Jewish (1939-1945) --- Study skills. --- Empirische Forschung. --- Geschichtsbewusstsein. --- Judenvernichtung. --- Lehren. --- Lernen. --- Unterricht. --- Unterrichtsforschung. --- Study and teaching. --- 1939-1945.
Choose an application
Didactics of secundary education --- History --- Didactics of history --- geschiedenis --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- #BSCH: vak: geschiedenis --- Schoolbooks - Didactic material --- didactiek --- secundair onderwijs --- 456.6 --- 900.21 --- Geschiedenis --- Onderwijs --- 485.6 --- didactiek M.O --- #BSCH: vak : geschiedenis --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis - Maatschappijleer
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|